7 Ağustos 2015 Cuma

İnternet kullanıcılarının %73'ü TV karşısında online oluyor

Kaynak:BPN İstanbul

IAB Türkiye, Orta ve Doğu Avrupa’dan diğer yedi IAB ülkesinin ortak katılımıyla hazırlanan ve internet kullanımı konusunda iç görü sağlamak amacıyla yapılan Digital SCOPE 2014 Raporu’nu yayınladı.


Türkiye’deki internet kullanıcılarının alışkanlıklarını analiz eden DigitalSCOPE 2014 Raporu’nun sonuçlarına göre, Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 73’ü TV izlerken aynı anda internete de bağlanıyor. Aynı anda iki ekranı kullananların yüzde 47’si TV karşısında sosyal medyada geziniyor, yüzde 21’i TV’de gördüğü insanları ve yüzde 19’u da TV’de gördüğü markaları internette araştırıyor.

Online olarak yapılan aktiviteler arasında arama motoru kullanımı tüm platformlarda ön plana çıkarken, bilgisayardan internete bağlananların yaklaşık yüzde 70’i e-postalarını kontrol etmek ve markalar hakkında bilgi toplamak için bilgisayarlarını kullanıyor. Cep telefonlarında en fazla harita gibi lokasyon bazlı hizmetlerle (%64) sosyal medya (%64) kullanılırken, tabletlerde ise daha sıklıkla makale takibi (%39)ve video izleme (%38) ön plana çıkıyor.

Türkiye’de yaşayan akıllı telefon sahiplerinin %82’si her gün akıllı telefon aracılığıyla online olurken, Doğu ve Orta Avrupa (DOA) ülkelerindeki akıllı telefon sahipleri için bu oran %75’te kalıyor. DOA ülkeleri ortalamasına paralel olarak Türkiye’de bilgisayar sahiplerinin yaklaşık %70’i bilgisayarlarından her gün internete bağlanıyor. Türkiye’deki tablet sahiplerinin ise %57’si her gün internete bağlanırken, DOA ülke ortalaması %54’de kalıyor.

İnternet kullanıcılarının tüketim alışkanlıklarının da incelendiği araştırma bir ürün/hizmet almadan önce %68 oranında en çok internetten araştırma yapıldığını ortaya koyuyor. İkinci olarak başvurulan kaynak ise %47 ile tanıdıkların tavsiyesi. Öte yandan en güvenilir olarak görülen kaynaklar ise uzman görüşleri ve tanıdıkların verdiği tavsiyeler.

Katılımcıların %56’sı araştırdıkları ürün/hizmetlerden ilk defa internet aracılığıyla haberdar olduklarını belirtiyor. Online tüketicilerin %76’sı yeni ürünler bulmak, %75’i en iyi fiyatı bulmak, %65’i ise alışveriş yapmak için internetin faydalı olduğunu düşünüyor.

5 Ağustos 2015 Çarşamba

TV 8'den etkileşimli ikinci ekran atağı

Tüketicilerin artık sadece TV ile başbaşa olmadığından ikinci hatta üçüncü ekranla etkileşiminin ne kadar arttığını şu ana kadar hep reklamverenler gözünden tartıştık. Bu köklü değişimi markalar için interaktif projelere dönüştüren farklı çalışmalar yapıldı: Elidor, Avea, Axe, Garanti Bankası bunlardan bazılarıydı ve de yenilerini de görmeye devam ediyoruz. 
Bu değişim sürecinde masanın diğer yanında oturan yayıncıların aldığı aksiyonları da gözden geçirmemizde fayda var. Lider ulusal kanallarımızın mobil uygulamalarını incelediğimizde dizi bölümleri, canlı yayın seçeneği ve yayın akışından oluşan websitesinden farklılaşmayan zayıf bir içerikle karşılaşıyoruz. Tahmin edeceğiniz gibi yurtdışı trendlerini yakından takip ederek Türkiye'ye adapte eden Acun Medya bu konuya da öncülük ederek atağa geçmiş durumda. TV8'in mobil uygulaması tüketicinin değişen TV izleme şekline göre baştan yaratıldı. Uygulamanın adı da TV8 değil Yan Ekran. Bu uygulama ile izleyiciler programları izlerken cep telefonlarından içeriğe birebir katkıda bulanabilecekler ki bu da izleyicinin programı sahiplenerek kanala bağlığını arttırmasını sağlayacaktır. Uygulamanın indirilmesi ve kullanılması için sunulan ayrıcalıklar kısaca şöyle:
  • Yarışmalarda jüri olup, favori yarışmacılara oy verme
  • Yorumlarla programların gidişatına yön verme
  • Ünlülere merak ettiğiniz soruları direkt sorup canlı yayında cevabını alma
  • TV'de yayınlanmayan kamera arkası görüntülerini ve çekim fotoğraflarına erişme
  • Program çekimlerine konuk veya ziyaretçi olma, sürpriz ödüller kazanma fırsatı yakalama
Uygulamanın vaadleri çıkış amacına hizmet edecek şekilde böyle anlatılsa da henüz test aşamasında olduğunu düşünüyorum çünkü şu anda hem görsel olarak hem de izleyici deneyimi olarak ben de hayal kırıklıklığı yarattı. 4 Ağustos'ta Rising Star'ın ilk bölümünde uygulamayı indirip TV'de canlı yayında programı izlerken Yan Ekran'ın izleyiciye nasıl bir deneyim sunduğunu anlamak için kullandım. Yarışmacı şarkısını söylerken telefonda tam ekran yarışmacının resmini görerek oy ver tuşuna basabilmenin  dışında farklı bir fonksiyon şimdilik yoktu. Oy verenlerin resmi stüdyodaki dev dijital ekranda ve de TV ekranında görülüyor. TV'de resminin çıkması izleyiciler için büyük bir motivasyon olmalı ki o gün app store'da en çok arama yapılan uygulama haline getirdi.

Yeni yayın dönemi başlayana kadar uygulamanın geliştirileceğini umuyorum çünkü bu haliyle oy verme işleminden ötesine gitmek mümkün görünmüyor.


Yan ekranı denemek isteyenler için download linkleri:
Google Play Store:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yanekran.tv8
Itunes Store
https://itunes.apple.com/tr/app/tv8-yan-ekran/id1001115878?mt=8










25 Mart 2015 Çarşamba

Türkiye'de Pay TV Pazarı

Digital TV Research'ün Şubat ayında yayınladığı global rapora göre Türkiye'de Pay TV abone sayısının 2020'de 2014'e kıyasla %37 artması bekleniyor. 

Bu büyümenin sağlanabilmesi için yıllık ortalama abone artışının %5 olması gerekmekte.

2009-2014 döneminde pazarın büyüme hızı %10'dan %3'e gerilese de %5 çok uzak bir tahmin gibi görünmüyor.

Türkiye'nin ilk ücretli kanalı Cine 5'in 1993'de yayına başlamasının üzerinden geçen 22 senede Pay TV aboneliği 6 Milyon eve ulaşmış durumda.
  • Digiturk 16. yılında 2,7 Milyon abone ile pazar lideriyken en yakın rakibi Dsmart 8 yılın ardından 1,7 Milyon üyeye sahip. 2010 yılında pazara giren Tivibu'nun Ev aboneliği ise henüz 350 bin seviyelerinde.
Pazarın geleceğiyle ilgili fikir yürütmek açısından global araştırmalarda dikkat çeken noktalara bakmak da yarar var:
  • Reklam gelirleri dahil 1 milyar dolar olan Pay TV pazarı 2020'de iki katına çıkarak 2 Milyar dolara ulaşacak.(Digital TV Research)
  • Pay TV aboneleri ilgi alanlarındaki kanallara ulaşmak için farklı platformlardan birden fazla aboneliğe sahip olacaklar. (Delloitte)
  • Gelişmiş marketlerde ARPU (Kullanıcı başına ortalama gelir) 61$'ken gelişmekte olan marketlerdeki  22$ olduğundan kişi başı TV harcaması artacak (Euroconsult)
Bu bilgiler ışığında önümüzdeki dönemde Türkiye'deki Pay TV sunucularının alması muhtemel aksiyonlar:
  • Şampiyonlar Ligi ihalesini alan Tivibu ile pazara yeni giren Fil Box'un saha çalışmalarına başlaması ve iletişim atağına geçmesi
  • ARPU'yu yükseltmek için fiyat rekabetine girmek yerine uydu kullanıcılarına yönelerek penetrasyonu arttırması
  • Platfortmların rekabet avantajı sağlamak için exclusive içeriğe daha fazla yatırım yapması 
  • Varolan abonelerine ek paketler, yan oda üyelikleri, maç satışları ile organik büyümesi
Pazarın büyümesini "izleyicilerin istediği içeriğe istediği zaman ulaşma" motivasyonu sağlayacak. Bu motivasyon ile TV faturalarına bütçeden daha fazla pay ayrılması; TV ile birlikte Dijital'de de ücretli içerik tüketiminin önünü açacak diye umuyorum.

19 Mart 2015 Perşembe

Ulan İstanbul'un internet denemesi başarısızlıkla sonuçlandı

Daha önceki yazımda heyecan verici bir gelişme olarak yorumladığım dizilerin internette yayına devam etmesi süreci Ulan İstanbul için kısa sürdü maalesef.

Migros sponsorluğunda ilk iki haftası ücretsiz yayınlanan web bölümlerinin 1,5 milyona ulaşan izleyici sayıları gelecek vaad ederken, 3. hafta itibariyle ücretli döneme geçiş yapıldı. Herkesin merakla beklediği "İzleyiciler her bölüm için 1,99 TL verecek mi?" sorusunun cevabı belli olmuştu: Hayır! 

Ücretli bölümlerin izleyici sayısı 15.000-45.000 aralığında gerçekleşince kanal, dizinin yayınının sonlanacağını açıkladı.

Ücretsiz film/dizi izleme ve müzik indirmeye bu kadar alışık Türk internet kullanıcısı için ücretli içerik tüketimi gereksiz harcama olarak algılandığı bir kez daha kanıtlanmış oldu. Dijital içeriğe para ödenmeyi kanıksamamız için öncelikle yasal düzenlemelerin geliştirilip kapsamlı bir şekilde uygulanıyor olması gerek. Diğer alternatif ise içeriğe entegre reklam modelleri ile izleyicinin katkıda bulunmadığı finansmanı reklamverenler üzerinden sağlamak.

Önceki yazıyı okuma isterseniz:
http://sezinsel.blogspot.com.tr/2015/02/dizilerde-online-doneme-gecis.html